Today is Saturday, April 27, 2024. 7:05امروز، شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳. ۷:۰۵ تهران

Advertisement

« Stylish W.C. + a grand Prize | Main | Restaurant »

Sepahbod Qarani

شهید سپهبد قرنی
به مناسبت سالروز شهادت ایشون یه مطلب مربوط و یه تصویر نامربوط داریم!!

در روز سوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ در ساعت یازده و سی دقیقه صبح اولین رییس ستاد مشترک ارتش جمهورى اسلامى ایران "سپهبد قرنی" به دست گروهگ فرقان به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

شهید سپهبد قرنی در سال ۱۲۹۲ ه.ش دیده به جهان گشود. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد ارتش شد و در این مسیر رشد کرد و در دانشکده افسری صاحب معلومات نظامی شد. وی از همان ابتدا به دلیل عشق به مفاهیم مذهبی دنباله رو تعالیم امام خمینی (ره) شد و در سال ۱۳۳۷ به همراه عده ای از همکاران خود تصمیم گرفت که علیه رژیم منحوس پهلوی دست به کودتا بزند. این طرح لو رفت و او به زندان محکوم گردید.
پس از آزادی از زندان وی در راه تازه ای قرار گرفت اما هرزگاهی به دلیل فعالیت های گسترده اش علیه رژیم پهلوی به زندان محکوم می شد. پس از پیروزى شكوهمند انقلاب اسلامى، سپهبد قرنى به سمت اولین رییس ستاد مشترك ارتش منصوب شد. وی در روز بیست و چهارم بهمن ۵۷ در دفتر ریاست ستاد ارتش، تمثال حضرت امام خمینى رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهورى اسلامى نصب كرد و سپس خطاب به حاضران گفت: ارتش شاهنشاهى كه مى گفتند از مجهزترین ارتشهاى دنیاست و شاید هم از لحاظ وسایل و تجهیزات چنین بود، از آنجا كه ایمان و اعتقاد نداشت، ظرف چند ساعت متلاشى شد. افراد یك ارتش اولاً باید مؤمن باشند، ثانیاً آرمان آنان حفظ استقلال میهن باشد نه حمایت یك فرد. ارتش ایران قبل از این تبدیل به یك ارتش شخصى شده بود و دیدیم كه چه زود متلاشى شد. تاریخ معاصر نشان داده كه هر وقت متجاوزان حمله مى كردند، این ارتش‍ مضمحل مى شد. به عنوان مثال شهریور ۱۳۲۰ چنین شد. در این زمان نیز یك عده مردم در پناه ایمان به خدا، بدون سلاح پیروز شد. امروز به اینجا آمده ایم دوستان مى بینید كه هیچ چیز وجود ندارد. باید به این ارتش شكل داد و بعد هم تصفیه صورت گیرد و ایمان و ایدئولوژى باید حاكم گردد.
وی سپس فعالیت خود را براى تصفیه و بازسازى و توان مكتبى بخشیدن به ارتش آغاز كرد. مدت مسئولیت او در نظام جمهوری اسلامی فقط ۴۳ روز - از ۲۳ بهمن ۵۷ تا ۷ فروردین ۵۸ - بوده است. مدتی هر چند كوتاه اما در مقطعی حساس از تاریخ انقلاب كه لحظه لحظه آن آبستن حوادثی بزرگ در ابعاد مختلف خصوصاً در بعد نظامی بود.
از دید نیروهای ضد انقلاب كه با وابستگی به بیگانگان از جمله رژیم بعث عراق، از اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی دست به ایجاد آشوب و بلوا در بسیاری از شهرها و بخصوص استان كردستان زدند و تا آنجا پیش رفتند كه پادگان كردستان را تصرف و غارت كردند، گناه بزرگ سپهبد قرنی این بود كه با تمام وجود از سقوط پادگان سنندج جلوگیری كرد و اجازه نداد كه به سرنوشت دیگر مراكز نظامی كه با خیانت برخی افراد به دست ضد انقلابیون افتاد، دچار شود.
سرانجام كارشكنی لیبرال ها و مدافعین گروهكهای ضد انقلاب باعث شد تا در تاریخ ۷ / ۱ / ۵۸ سپهبد قرنی، به خاطر اختلافی كه در نوع برخورد با اشرار فعال در كردستان با دولت موقت داشت، استعفای خود را تقدیم امام (ره ) كند و در همین روز از طرف دولت موقت بركنار شد و طولی نكشید كه در تاریخ ۳ اردیبهشت همان سال توسط گروهك تروریستی فرقان به شهادت رسید.

خاطره ای از شهید
سرلشکر بازنشسته مرحوم «منصور طالب زاده» از همرزمان شهید «سپهبد قرنی» می گوید:
به مهندس بازرگان و رفقای ایشان اعتقادی نداشت، آنها هم او را قبول نداشتند چنین که بالأخره هم موفق شدند بعد از جنگ اول کردستان او را بر کنار کنند. تمام امید و اعتقاد این مرد بزرگ بعد از خدا، به آقای خمینی بود به یاد دارم در بحث انتصاب او به سمت اولین رئیس ستاد مشترک بعد از انقلاب آن آقایان (لیبرالها) در شورای انقلاب به شدت با این انتصاب مخالف بودند. در اوایل گرفتن این مسئولیت یک شب به خانه ما در تهران نو آمد از آنجا که از دهه سی شمسی باهم رفیق بودیم و هر دو در سال ۳۷ به اتهام طراحی کودتا علیه رژیم شاه دستگیر، زندانی و تا پیروزی انقلاب تحت نظر ساواک خانه نشین شدیم، زبان همدیگر را خوب می فهمیدم. از او پرسیدم: چطور شد با وجود مخالفت آقایان دولت موقت این پست را به تو دادند؟ خندید و گفت: فلانی تو که میدانی من یک سربازم و اهل ریاست نیستم. دستور آقای خمینی بود که آقایان را سر جایشان نشاند و بار جمع و جور کردن ارتش برای انقلاب را به دوش من انداخت. (مأخذ: قرنی از چشم یاران)

همچنین به مناسبت سالروز شهادت سپهبد قرنی ناگفته هایی از زندگی و شهادت اولین فرمانده ارتش جمهوری اسلامی كه اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ به دست گروه تروریستی فرقان به شهادت رسید منتشر شد. كتاب « ناگفته هایی از زندگی سپهبد قرنی» پژوهشی است دقیقاً در طول ۹۰ سال از تاریخ معاصر- یعنی نزدیك به یك قرن - برای دستیابی به ابعاد شخصیت انسانی كه زندگی او پر از نشیب و فراز بوده است.
منبع: سایت صدا و سیما

حالا نوبت اوون تصویر بی ربطه!
در حال پیاده روی با دوستان متوجه یه سوتی شدم، ازش عکس گرفتم که شما هم ببینید، همین، چی داری می خونی ؟! ببین دیگه!


نکته‌اش رو گرفتی؟